علت انتخاب نرگس آبیار به عضویت در آكادمی اسكار


تاریخچه و تشكیلات
جلسه گردهمائی 36 نفره ای كه خود را پایه گذار "آكادمی بین المللی علوم و هنرهای تصاویر متحرك" (آكادمی) نامید در ژانویه سال 1927 برگزار شد. اولین جلسه اعضای آكادمی با شركت 230 عضو در ماه مه همانسال برگزار شد و توماس ادیسون اولین عضو افتخاری آكادمی شد. اولین مراسم جوایز اسكار در ماه مه 1929 با حضور حدود 250 نفر در یك مراسم شام در هتل روزولت هالیود  برگزار شد.

نود و سه سال پس از تشكیل آكادمی، با ارسال 819 دعوتنامه جدید در سی ام ژوئن امسال به فعالین سینمائی در 68 كشور برای عضویت در 17 شاخه مختلفی كه ساختار امروزی تشكیلات آكادمی را تشكیل میدهند، تعداد اعضای آكادمی اسكار به حدود 10800 نفر رسید. اگر چه لغت "بین المللی" مدت كوتاهی پس از تاسیس آكادمی حذف شد، اما امروز این آكادمی عملا شبكه ای جهانی است. پس از تغییرات وسیعی كه در شرایط عضویت آكادمی از سال 2016  بوجود آمد ردیابی اعضای دارای حق رای كمی پیچیده شده است. پیش از این تغییرات عضویت در آكادمی توام با حق رای مادام العمر بود اما در حال حاضر حق رای مادام العمر تنها به كسانی تعلق میگیرد كه عضویتشان یا از طریق كاندید شدن بخاطر دریافت جایزه اسكار بوقوع پیوسته باشد یا سی سال متوالی در صنعت فیملسازی فعال بوده باشند. اگر عضوی شامل این دو رسته نشود پس از 10 سال عضویت، حق رایش را از دست میدهد اگر چه میتواند تا آخر عمر عضو فاقد حق رای آكادمی باقی بماند. برای پیوستن به آكادمی دو راه وجود دارد. یكی اینكه فرد باید توسط دو عضو اسپانسور شود و سپس توسط هئیت مدیره برای عضویت ده ساله به آكادمی دعوت شوند. علاوه بر این تمام كاندید های دریافت جایزه اسكار بطور اتومات عضو مادام العمر میشوند. هر عضو جاری میتواند تنها یك نفر را در دوران سیكل عضویتش در شاخه ای كه در آن عضو است اسپانسور كند. علاوه بر اعضای صاحب حق رای در 17 شاخه تخصصی آكادمی، دو نوع رستۀ عضویت بدون حق رای وجود دارد: اعضای وابسته و اعضای علی العموم. هیئت مدیره 54 نفره جاری آكادمی شامل 3 عضو از هر 17 شاخه بعلاوه 3 عضو منتخب توسط دبیر آن میشود.

پیشینه تغییرات
برندگان جوایز اسكار در سال 2015 تماما سفید پوست بودند كه  باعث براه اندازی كمپینی اعتراضی با هشتگ "اسكار چه سفید است" توسط ایپریل رین شد. فشار رسانه ای و بایكوت مراسم اسكار توسط شماری از اعضای برجسته سیاه پوست آكادمی در سال 2016 از جمله اسپایك لی، ویل اسمیت و جدا پینكت و شماری دیگر از سینماگران رنگین پوست آمریكائی و غیر آن در اعتراض به دومین سال متمادی كاندید نشدن اقلیتها، آكادمی را بعقب نشینی وادار كرد. دبیر اسكار، خانم سیاه پوستی بنام شریل بون اسحاق قول تغییرات جدی در ساختار اعضای آكادمی را داد و تعهد كرد تا سال 2020 تعداد اعضای زن و اقلیتهای آكادمی به 50 درصد افزایش دهد. از آنجا كه آكادمی مشخصات جنسی و اقلیتی اعضای خود را اعلام نمیكند، تمام آمارهائی كه تا كنون چه در مورد سفید، مسن و مردانه بودن و چه آمارهای پسا 2016 كه افزایش سهم جنسیتی و هویتهای نژادی و قومی و مذهبی و مشابه آنها در آكادمی را اعلام میكنند تماما نسبی هستند. قطعی و دقیق نیستند. قطعا تغییرات قابل توجهی در تنوع بخشی اعضای آكادمی صورت گرفته است اما آمارها دقیق نیست و باعث سردرگمی میشود.

نهاد آكادمی اسكار نهایتا نهادی دم و دستگاهی است كه مشخصا تحت نفوذ حزب دمكرات آمریكا عمل میكند. صنعت فیلمسازی مانند سایر شاخه های تولیدی و خدماتی كه در قلمرو سیاست جانبدارند و نقش فعالی در انتخاب حزب سیاسی شان در آمریكا بازی میكنند، تا كنون ملك مطلق حزب دمكرات بوده است. هالیود از اسپانسوری كاندیدهای انتخاباتی دمكراتها تا استفاده از بلندگوی صنعت فیلمسازی برای تبلیغ حزب دمكرات سنگ تمام گذاشته است. تا آنجا كه به آكادمی اسكار مربوط میشود، اگر تا امروز اتهامِ زد و بند دول غربی و خصوصا آمریكا با دولتهای دیگر از كانال نهادهائی مانند اسكار و خیل دیگری از جشنواره های فیلم و موسیقی و ادبیات و صلح میتوانست متهم به عدم قطعیت علمی شود، امروزه دیگر این زد و بندها علنی شده اند و توجیه سیاسی و نظری بخود گرفته اند. معلوم شده است كه هنر و ادبیات و صلح تابعی از نقش و خلاقیت فرد صرفنظر از مذهب، رنگ پوست، محل تولد، جنسیت و ... نیست، كه درست برعكس تابعی از هویت های كاذب نژادی، ملی، قومی و مذهبی است. قطعا نباید هیچ تبعیضی برای حضور انسان در هیچ نهادی بر حسب شكل ظاهر و جنسیت وجود داشته باشد. نقطه مقابل تبعیض نژادی و جنسیتی اما تبعیض مثبت یا تراشیدن هویتهای جعلی ملی، مذهبی، نژادی و قومی نیست. تبعیض چه مثبت چه منفی همچنان تبعیض است و باید ملغی شود.

ترجمه كاربرد نسبیت فرهنگی در ملحوظ كردن هویت مذهبی اسلامی در میان اعضای آكامی و تلاقی این سیاست با رابطه خاص آمریكا و جمهوری اسلامی به انتخاب نرگس آبیار ــ كه خود و همسرش مستقیما سر در آخور نهادهای امنیتی حكومت دارند ــ بعنوان عضوی از آكادمی اسكار منجر شد. به این ترتیب انتخاب آبیار چه آنجا كه با تغییر شرایط عضویت در آكامی راه را بر مشمول كردن هویت اسلامی باز كرد و چه بطور مشخص در رابطه دولت آمریكا با جمهوری اسلامی، تابعی از توازن قوای بالایی ها و در هر صورت ربطی به هنر و فیلم ندارد.

محافل مختلف اپوزیسیون اعتراض وسیع و بجای خود را به حضور آبیار به آكادمی اعلام كرده اند. حضور نرگس آبیار در آكادمی اسكار این واقعیت را بیش از پیش یادآور میشود كه نهادهای تجاری ـ هنری بورژوائی مانند سایر نهادهای سیاسی ـ اقتصادی ـ اجتماعی آن ابزاری برای پیشبرد منافع سیاسی اند.
*****
منابع:


نظرات

  1. The Sportsbook at BetRivers | Hollywood Casino at Penn National Race
    BetRivers 출장마사지 at Hollywood Casino 남원 출장안마 at Penn National Race 여수 출장샵 Course features 50000-square-foot 청주 출장마사지 gaming floor with more than 동두천 출장마사지 1,600 slot machines.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

نمودار نرخ حداقل دستمزد به دلار در 40 سال گذشته

مردم عقبمانده یا حاكمیت ارتجاعی؟

در محکومیت تحریمهای اقتصادی آمریکا